söndag 23 januari 2011

Ett äventyr på lördagsmorgonen

I lördags vaknade jag klockan cirkus 05: någonting, av ett starkt pip.
Hmm...? Lite omtumlad, trött och förvirrad somnade jag om. Och där var det igen pip.
hmm...? Kollade om jag somnat ifrån tv, men nej, om det var datorns batteri, men nej, jag gick tillbaka i sängen och där var det igen pip.
hmm...? Jag rörde på mig i sängen för att se om det var jag som lät,eller sängen. Varför? Fråga mig inte vart den idéen kom ifrån. Men kom ihåg o5:någonting.
pip! Det är här var ett nytt ljud för mig. Jag gick upp. Igen. Kollade ut genom fönstret, för kanske står det någon och piper där. Återigen kom ihåg o5:någonting. och där var det igen pip.
Det kom ifrån köket, kan det vara frysen? Öppna och stäng. Och då får jag syn på det. Brandalarmet som ligger i tidningsstället. Jag tar upp det och inspekterar, och pip.
Batteriet. Hur stänger man av det? Jag trycker på knappen. Lägger brandalarmet i soffan på väg till sängen, nöjd för jag tror att jag ska få somna om. Men pip, där var det igen.
Jag går upp, irriterad, varför piper det på en lördag. Jag måste ta ut batteriet, men för att göra det måste jag få upp luckan och för att få upp den måste jag skruva bort en skruv. Jag går till städgarderoben öppnar och får en klotlampa i huvudet. Aj! ännu mer irriterad, rotar jag runt i den inte allt för organiserade och städade städgarderoben efter den lilla skruvmejseln jag vet att jag fått av pappa. Men jag hittar den inte. Så jag går till köket och försöker skruva upp skruven med hjälp av en kniv, en gaffel, en efterrättsgaffel, en vinöppnare. Inget av det funkar.
Tillbaka i städgarderoben tar fram en skruv och försöker med den, men det funkar inte heller. Då slår det mig, där i lådan med tygerna ligger några hyllplan, några tomtar, en hammare, någon tidning och två skruvmejslar. Jag hoppar av lycka, skruvar och tar ut batteriet och får äntligen krypa tillbaks ner under täcket. Som hunnit bli kallt typiskt.

Nu ska jag sova för kvällen också. Imorgon väntar digital publicering och nyhetsveckans första dag.

1 kommentar:

  1. Oj, vilken häftig start på en lördag. Är det några verktyg som saknas - som vi ska införskaffa när vi kommer ner??? Har du fixat något nytt batteri då? För det var väl det som var meningen med pipet antar jag:-)
    kram mamma

    SvaraRadera