tisdag 29 juni 2010

Djurpark mitt i stan

På promenad efter jobbet igår, lärade jag mig att man kan gå runt hela Nybro på cirka 40 minuter. Vet inte om det är en rolig upptäckt eller bara sorgligt För vad säger det om den sovande staden Nybro?

Börjar att gå genom simhallsparken där jag stöter på en stor groda som hoppar i gräset. När jag var liten älskade jag böckerna om grodan och hans vänner. Under om det var så man kom på idéen - man mötte en groda när man var ute och gick. Det gäller att koppla på inspirationsmottagaren och vara öppen och kreativ.

På den så kallade "kärleksstigen" var det fint med träden och månen som speglades i den mörka linneasjön. Så jag fick någon dum impulsidé om att sätta mig ett slag på bänken. Plötsligt prasslade de till bakom mig och när jag vände mig om kan jag bara se svaga konturer av något stort mörkt med svans. GRÄVLING! Mitt hjärta börjar slå så bröstet bara hoppar. Jag börjar springa och springer men det är kolsvart för Nybro kommun snålar på beslynsingen. Varför spara på den där? Jag ska ringa till kommunen och be de döpa om den till grävlingsstigen eller se opp så du inte dör stigen.

När jag kommer ut på trygg mark igen ser jag en katt som ligger på lur. Attackerar den mig så dör jag, jag har redan förlorat ett par tofflor på grund av en katt. Men den väljer att attackera grsäet på andra sidan istället.

Längre fram skuttar en hare över vägen och in i diket och bort. Jag funderar på varför harar är så fula i pälsen. ( säger man harar, en hare flera harar?) Kaniner kan ju ändå vara söta och ha fina fäger men harar är oftast grå/bruna och trista ser också lite tvättblekta ut. Kankse är det någon gubbe som har som jobba att fånga in harungar och köra de några varv i tävttmaskinen innan man släpper ut dem i det fira igen. Men det borde klassas som djurplågeri.

En söt svart&vit kattunge springer över gatan och ner i dungen. Och hela Nybro är ju som ett öppet zoo som är helt gratis, men kom ihåg det sker på egen risk för det finns även farliga djur och katter kan även de vara rätt så obegripliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar